יום שישי, 28 באוקטובר 2011

רשמים מהגיבושון בביתה של ציפי לבני

התכנסנו אתמול (28/10) לגיבושון של הסיעה לקראת פתיחת מושב החורף ביום שני הקרוב. לגיבושון הגיעו מרבית חברי סיעת קדימה, 17 במספר, והגיעו גם חיים רמון ומנכ"ל המפלגה משה שחורי. האירוח היה נעים והאווירה הייתה טובה.
לאחר שכולם התכנסו, התחלנו לדון בנושאים החשובים שעומדים על הפרק לקראת מושב החורף, ויש לא מעט כאלה:
בראש ובראשונה, כולם מודעים לכך שיש נפילה רצינית בסקרים ובו בזמן הולכות ונשנות ההתקפות מימין ומשמאל על יושבת ראש הסיעה ציפי לבני ועל הרעיון שקדימה מייצגת כמפלגת מרכז. לאור ההתחזקות האחרונה בסקרים של מפלגת העבודה עקב היבחרותה של שלי יחימוביץ' לראשות המפלגה, ומצד שני התחזקות הליכוד על רקע עסקת שליט וגרפל, חלק מהאנשים במפלגה סבורים כי יש להקדים את הפריימריז, וח"כ אחד אף התבטא בעניין במפגש עצמו ואמר שקיום פריימריז במפלגה ימשוך את תשומת הלב של הציבור וישפר את המצב בסקרים. לעומת זאת, רוב הנוכחים, ובכללם גם אני, יצאנו חד וחלק כנגד קיום פריימריז בתקופה זו מסיבות מגוונות. אחדים הוסיפו ואמרו שפריימריז כעת יביאו לשיתוק במפלגה עקב מאבקים פנימיים, שיתוק שימנע מחברי הסיעה לעסוק בפעילות הפרלמנטרית החשובה. אחד הח"כים ציין כדוגמה טובה את מפלגת העבודה, שערכה פריימריז בפגרת הקיץ וכך לא הזיקה ולא נטרלה את המפלגה בעבודתה.


כמו כן, הח"כים השונים העלו מתווה על פיו תתבצע העבודה הפרלמנטרית במושב הקרוב, מתווה שיתמקד בחקיקה חברתית וליברלית שתתן מענה למחאה החברתית שעדיין נמשכת בישראל. הוסכם כי על כל ח"כ לפעול בועדות השונות ובחקיקה מרובה בתחומים בהם הוא מתמחה. כמו כן דובר על הצורך לבקר באופן חריף יותר את ממשלת נתניהו והקואליציה, תוך שימת דגש על גודלה המנופח של הממשלה, העדר המדיניות בתחום המדיני וכן הנסיונות המזויפים שלה להראות שהיא ממשלה חברתית.
במהלך הפגישה התפתח דיון מעניין על מהותה של מפלגת מרכז לאומי וליברלי, ונאמר שקדימה משמשת אלטרנטיבה לליכוד לא רק בבחינת הגמישות שלה לגבי המצע המדיני והפרגמטיות שלה. כמו כן, לקדימה יש אמירה עצמאית בנושאים ביטחוניים כדוגמת עמדתה של לבני בעניין עסקת שליט, עמדה שציפי מחזיקה בה זה זמן רב, ואשר רק הזמן יוכיח את נכונותה. הנזק האסטרטגי שעסקאות כאלו גורמות מסוכן מאוד לישראל, וזכותה של לבני להתבטא באופן הזה ולהוציא אנשים מהאופוריה של שחרור שליט ולגרום לאנשים להבין שיש גם מחיר כבד.



שמחתי לשמוע שרבים מחבריי מסכימים שקדימה מהווה גם אלטרנטיבה שפויה וליברלית למפלגת הליכוד, מפלגה שאינה מוכנה לשבת בממשלות שנשלטות על ידי מיעוט אורתודוקסי ואשר מסכלות כל אפשרות לסדר יום ליברלי ואזרחי ומונעות טיפול בנושאים חשובים כמו נישואים אזרחיים, חוקה לישראל, זכויות אישה, לימוד מקצועות הליבה בבית הספר ועוד.
על אף כל זאת, לא יכולתי להסכים לדברים שנאמרו לגבי תפקידה של קדימה בזירה הכלכלית-חברתית. ציבור הבוחרים של מפלגת קדימה הינו לא רק המעמד הבינוני אלא גם הבינוני-נמוך, עם כל מה שמשתמע מכך. לכן אני חושבת שצמרת קדימה עדיין לא הפנימה את הלקחים של המחאה החברתית שהתרחשה בקיץ ולא הבינה שמפלגה גדולה ומשמעותית כמו קדימה אינה יכולה לשתוק ולעמוד בצד כאשר מאות אלפים דורשים שינויים מעמיקים ומרחיקי לכת במדינת ישראל. הנושאים בהם יש לטפל באינטנסיביות רבה הם: עסקים קטנים ובינוניים, חברות כוח אדם במגזר הפרטי, יצירת תחרותיות במשק ומאבק נגד יוקר המחייה. וכמובן ישנו הדיור הציבורי ודיור בר השגה לצעירים. הרפורמות האלה לא עולות בקנה אחד לא עם המדיניות הנאו ליברלית הקיצונית של ביבי ולא עם המדיניות הסוציאליסטית הישנה של מפלגת העבודה, אפילו עם יושבת הראש החדשה.

מסקנות

לסיכום, אני סבורה שדיון על מועד הפריימריז צריך להיות ברמת המפלגה כולה. כמו כן, ראוי לשקול את האופציה שבה נקטה מפלגת העבודה ולדאוג שפריימריז לא יתקיימו במהלך המושב אלא רק במהלך הפגרה. כמו כן, אני מאוד מקווה שכל התהפוכות האחרונות יטלטלו את קדימה ויובילו אותה לשינוי תפיסה חברתית, כלכלית ומעמדית ושנוכל להיות הקול של מעמד הביניים והמעמד הבינוני-נמוך, כפי שיועדנו להיות מלכתחילה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה