יום שישי, 23 בנובמבר 2012

שאלות שצריך לשאול בנוגע למבצע "עמוד ענן"


מבצע עמוד ענן הגיע לסיומו, ועכשיו הזמן לשאול את עצמנו מספר שאלות לא נעימות בנוגע למצב בעזה.

ראשית, מדוע שרון יצא מעזה?
החלטתו של שרון לצאת מעזה לא הייתה החלטה טקטית, אלא החלטה אסטרטגית ששמה לה למטרה לנתק את עזה מיהודה ושומרון, ליצור שתי ישויות נפרדות שיקבלו יחס שונה מצד ישראל ולמנוע את חזון המדינה הפלסטינית שתכתר את מדינת ישראל מדרום וממזרח. כיום ניתן לראות שחזון זה הצליח - אף אחד לא מעלה בדעתו שפתח וחמאס ישכנו להם יחדיו. בעוד אולמרט ולבני הצליחו לשמר את התהליך המדיני עם ממשלת פתח ובאותו זמן להכות ביד קשה את החמאס (וגם את חזבאללה), הרי שממשלת נתניהו לא השכילה לעשות זאת - המשא ומתן נעצר לחלוטין, ומצד שני חיכינו ארבע שנים לפעולה בעזה בגלל שכל הזמן התעסקנו במאחזים שכוחי אל במקום להתמקד בבעיה היותר רצינית והיא התעצמותו הצבאית של חמאס הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית.
תהליך ההתנתקות נעצר. לא ניתקנו את החשמל והמים, העזתים נשארו עם המטבע הישראלי ועזה כיום תלויה כמעט לחלוטין ברצונה הטוב של מדינת ישראל. למה אנחנו ממשיכים להאכיל את האויב? אם למצרים כל כך אכפת משלטון של בת החסות חמאס בעזה, אז שיואילו נא גם לשלם את החשבונות שלהם.

האם ניתן למוטט את שלטון החמאס בעזה?
צבאית בהחלט ניתן, אך מדינית - לא. כאשר במצרים שולטים האחים המוסלמים, זה אך טבעי שהם ישלטו גם ברצועת עזה. הפתח לא יכול להחליפם ואני בספק אם מישהו מעוניין שנחזור לשלוט ברצועה שוב. כשאני שומעת אנשים מתרעמים על הפסקת המבצע, ועל כך שהם הולכים להצביע ימינה מליכוד-ביתנו, למשל לנפתלי בנט או לחברי מיכאל בן ארי - אני מבקשת להזכיר להם שמפלגות אלו יתעסקו אך ורק ביהודה ושומרון, ובאופן זה יפקירו את האינטרסים הביטחוניים הגדולים יותר של מדינת ישראל - כמו איראן, או רצועת עזה למשל.

לסיום רק אבקש להזכיר שלפני ארבע שנים ביבי לעג לתוצאות מבצע עופרת יצוקה, והבטיח למוטט את ממשלת חמאס ושהוא לא יעצור את צה"ל. היום אנחנו רואים שהתנהלות קדימה בזמנו הייתה פי כמה יותר טובה מזו של היום.

שתהיה לנו שבת שקטה, זה מגיע לכל תושבי הדרום אחרי השבוע הסוער הזה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה