יום שבת, 2 ביוני 2012

נאום - הוצאת ילדים מהבית


‏30 מאי, 2012

אדוני היושב ראש,
כנסת נכבדה,
הגשתי הצעת חוק הנוער (טיפול והשגחה) (תיקון – בחירת ידיד ומקום חסות בהתחשב בארץ מוצאו ובשפת אמו של הקטין), התשע"ב – 2012 יחד עם חברי חה"כ שלמה מולה בעקבות פניות רבות שהתקבלו בלשכתי בשנים האחרונות.

מדובר בפניות מאזרחים שילדיהם הוצאו מהבית והועברו למסגרות חוץ ביתיות בלי להתחשב במאפיינים התרבותיים של הילדים. כך, באחד המקרים הועברה ילדה בת 9 ממשפחת עולים חילונית דוברת רוסית למשפחת אומנה חרדית דוברת עברית. שירותי הרווחה לא אפשרו לאימה להיפגש עם הבת במשך יותר משנה. כשהתקיימה לבסוף הפגישה נדהמה האם לשמוע את המילים הראשונות של בתה: " תגידי אימא, אני לא אגיע לגיהינום בגלל שאני מדברת אתך? את הרי מסתובבת בחולצה עם שרוולים קצרים". במקרה אחר הועבר ילד ממשפחה דתית לפנימייה חילונית, בה מופעלים בשבת מחשב וטלוויזיה וזאת לאחר ששירותי הרווחה במשך שנה וחצי חיפשו מסגרת מתאימה עבורו. יצוין שילד זה שהה במשך שנה וחצי האלה במרכז חירום, בניגוד לכל ההנחיות והכללים.

כמובן, ישנם מקרים שבהם הוצאת ילדים מהבית והעברתם למסגרת חוץ ביתית הינה מוצדקת. אבל חייבים לזכור שגם במקרה של הוצאת ילד מבית הורים מתעללים או מזניחים נגרמת לו טראומה קשה. ואם הוא מועבר למסגרת שבה אורך חיים, שפה ומאפיינים תרבותיים אחרים שונים מאלה של משפחתו הביולוגית, זה עלול לגרום לו טראומה נוספת שלעתים קרובות קשה לא פחות מהטראומה שנגרמת בעצם הוצאתו מבית הוריו.  

חוץ מזה, העברה למסגרת עם אורך חיים שונה ושפה אחרת מובילה לניתוק מלא מהמשפחה הביולוגית. נתקלתי בלא מעט מקרים שבהם ילד ממשפחה דוברת רוסית או דוברת אמהרית הועבר למשפחה שדוברת עברית בלבד. ואחרי שהוחזר למשפחתו הביולוגית, התקשה מאוד לתקשר עם האנשים שאמורים להיות האנשים הקרובים ביותר עבורו: הוא שכח את הרוסית או אתה אמהרית ודובר רק עברית בזמן שהוריו לא שולטים בעברית במידה מספקת וסבים לא שולטים בה כלל.
לכן הגשתי הצעת חוק הנ"ל. מטרתה להבטיח שילד שהוצא מבית הוריו יועבר למסגרת שבה מדברים בשפה המוכרת לו, עם אורח חיים שזהה או דומה לאורך חיים שהוא מכיר, ובכך להקל את הטראומה של הוצאה מהבית, למנוע את ניתוקו המוחלט ממשפחתו הביולוגית ולהקל את הליך החזרתו הביתה.

אני שמחה מאוד ששר הרווחה והשירותים החברתיים משה כחלון החליט לתמוך בהצעת החוק בעקבות פגישתי אתו בנושא שהתקיימה לפני כשבועיים ולכן גם וועדת שרים לענייני חקיקה תמכה בה. אני כמובן מתחייבת לתאם את המשך הליכי החקיקה של הצעת חוק הנ"ל עם משרדי הרווחה, המשפטים והאוצר כפי שנקבע על ידי וועדת שרים לענייני חקיקה.

אני גם קוראת לכם, עמיתיי חברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק ולהצביע בעדה.

תודה רבה לכם!   



     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה