יום חמישי, 27 בדצמבר 2012

עיקרי נאום לרגל השקת הספר "המיליון ששינה את המזרח התיכון"


אני מאוד שמחה להשתתף היום בהשקת הספר "המיליון ששינה את המזרח התיכון", אשר נכתב על ידי חבריי מזה שנים רבות – העיתונאית המבריקה לילי גלילי, וחבר הכנסת לשעבר ד"ר רומן ברונפמן.

מאוד אהבתי את השורה השנייה של הכותרת "העלייה הסובייטית לישראל", כי בעיניי זה יותר נכון מהמונח "העלייה הרוסית".

את לילי פגשתי כמעט מיד לאחר שהגעתי ארצה לירושלים. היא ראיינה אותי בשנת 91 כעולה מדענית, ומשנת 92 כבר עשינו כתבות בנושא של סוציולוגיה פוליטית של העלייה. לילי הנה אחת היחידות שעוקבת ומפרסמת באופן קבוע כתבות על עלייה מברית המועצות, והיא עושה זאת בעיתון "הארץ". זאת בעוד שבעיתונים אחרים תקופה ארוכה דאגו לפרסם כתבות לא מחמיאות בעליל על העלייה הרוסית. כתבות מלאות בסטראוטיפים וקלישאות, שניסו לרמוז בין השורות שהעלייה הזו מסוכנת לישראל – כי זו עלייה של "לא מספיק יהודים", עבריינים וזונות.

אני לא מצפה להסכים עם כל מילה שנכתבה בספר, יש בינינו תמיד חילוקי דעות. בספרי משנת 96, "אי נוחות ציוויליזציונית – יהודי ברית המועצות במדינת ישראל בשנות ה- 90", גיליתי שאני לא פעם חולקת על דעותיה של לילי. אלו אינם חילוקי דעות על נושאים עקרוניים, אלא על כל מיני תופעות ועניינים אשר לילי מייחסת להם חשיבות רבה מדי ואני לא, ולהפך.

אותי גם מעניין לראות כיצד רומן מפרש את ההתפתחויות הפוליטיות והחברתיות בעשרים השנים האחרונות. הקמנו ביחד עם נתן שרנסקי את מפלגת העולים "ישראל בעלייה". לאחר הקדנציה הראשונה בכנסת, דרכינו נפרדו – רומן הלך שמאלה והחליש מאוד את הפלג הליברלי של ישראל בעלייה, ועוד היום צר לי על כך.

עכשיו, כשאני לא מתמודדת לכנסת ה- 19, לקחתי שבתון כדי לכתוב ספר אחד או יותר שיכלול את חוויותיי מ- 16 שנות כהונה בכנסת. בספר הזה אכתוב גם על חלקה של העלייה הרוסית בהתמודדות עם אתגרי העתיד. אני מרגישה שהממסד הפוליטי במרכז ושמאלה ממנו, בניגוד לחבריי בימין, חוזר על טעויות שנות ה- 90 ולא מעריך נכונה את עוצמתו והשפעתו של הקול הרוסי – וזו אחת הסיבות שהם לא ירכיבו את הממשלה הבאה.
רומן ולילי, אני מברכת אתכם וגם את הוצאת "מטר" לרגל הוצאת הספר. חיכיתי לא מעט שהספר הזה ייצא לאור, אני שמחה שהרגע הזה הגיע. מקווה שאזרחי ישראל יפיקו תועלת ועניין מקריאת הספר. 

תגובה 1:

  1. [youtube] Videos of The Newest - Videoodl
    Videos of The youtube mp3 Newest · Videos of The Newest · Video clips from The Newest · Video clips from The Newest · Videos of The Newest · Videos of The Newest · Videos of

    השבמחק