יום שלישי, 17 בינואר 2012

הצעת חוק - השכלה גבוהה לחוקרי משטרה - הנאום במליאה


‏17 ינואר, 2012
אדוני יושב הראש,
כנסת נכבדה,

סקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על משבר אמון עמוק ביחס של תושבי המדינה כלפי משטרת ישראל. הסיבה העיקרית לכך – חקירות רשלניות שלא מביאות לגילוי האמת ולענישת העבריינים.

כבר לפני כמה קדנציות מצאתי דרך להעלות את הרמה המקצועית של משטרת ישראל ולשפר את יחסם של אזרחי המדינה כלפיה. הדרך היא – השכלה גבוהה כתנאי חובה למינוי חוקרים במשטרה. אציין שמדובר בהשכלה הרלוונטית למקצוע: משפטים או קרימינולוגיה. בכל האוניברסיטאות בישראל ובחלק גדול מהמכללות ישנם חוגים ופקולטות למקצועות הללו.

ניסיתי להעביר הצעת חוק על השכלה גבוהה לשוטרים לפני כ-10 שנים. אז שמעתי משר לביטחון הפנים דאז עוזי לנדאו שחוקר לא זקוק להשכלה, מספיקים שכל ישיר וניסיון החיים. ראינו תוצאות של יישום הנוסחה הזאת במקרה של עמוס ברנס ז"ל ובעשרות מקרים אחרים כשבית המשפט העליון מבטל הרשעות של בתי משפט המחוזיים, הרשעות שהתבססו על חקירות רשלניות של המשטרה. לא פעם ולא פעמיים בשנים האחרונות בוטלו מאסרי עולם. מן הצד השני, ראשי פשע מאורגן פועלים ללא הפרעה למעשה במשך שנים רבות, בגלל שהם כנראה מתוחכמים יותר מהמשטרה. או שמערכת אכיפת החוק בארה"ב מצליחה לעשות את מה שלא מצליחה לעשות המערכת שלנו. אזכיר בהקשר זה את המקרה של זאב רוזנשטיין וגם את ראשי הקבוצות האחרות של פשע מאורגן.

לא מזמן הוזמנתי למכללת "שערי המשפט" בהוד השרון ליום עיון בנושא עיקרון חזקת חפות. במסגרת יום עיון זה, השתתפתי בדיון, בו נטלו חלק שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) דליה דורנר, מומחים למשפט העברי, עורכי דין ופעילי זכויות האזרח. לאחר שסיפרתי שם על כך שהצעת חוק שלי שדרשה השכלה גבוהה כתנאי למינוי חוקרים במשטרה נפלה במליאת הכנסת בהצבעה בקריאה טרומית בנובמבר 2010, ניגש אליי אחד הבכירים לשעבר במשטרת ישראל. האיש הציע לי להגיש את הצעת החוק בגרסה משופרת – לדרוש השכלה גבוהה כתנאי למינוי חוקרים רק עבור חוקרים שחוקרים פשעים חמורים, כגון, רצח ואונס. לדבריו אישור הצעת חוק כזאת יחזק את צוותי החקירות של משטרת ישראל ויעלה את הרמה המקצועית הכללית, מה שיתרום לחיזוק אמון הציבור במשטרה.

אך, כנראה אנשי משטרה בכירים בדימוס מבינים את צרכי המערכת והצורך להבטיח צדק לכולנו, יותר טוב מבכירי המשטרה והמשרד לביטחון הפנים של היום. לכן וועדת שרים לענייני חקיקה החליטה להתנגד להצעת חוק שלי הדורשת השכלה גבוהה לחוקרים שחוקרים פשעים חמורים (ואני שבה ומדגישה שמדובר בהשכלה רלוונטית למקצוע זה). חבל, אך אני כבר רגילה לכך שוועדה מכובדת זאת מצביעה נגד הצעות חוק שאישורן נחוץ מאוד היום. אציין גם שכבר היו מקרים שוועדת שרים והממשלה בכללותה דחו הצעות חוק שלי, אך לאחר זמן מה אימצו אותן מחוסר בררה. כך קרה עם הצעת החוק על איסור מיסוי הכסף שמקבלים ניצולי שואה מגרמניה. הגשתי הצעת חוק זאת לראשונה ב-1997, הממשלה התנגדה במשך זמן רב והחוק עבר אחרי 10 שנות מאבק עיקש, ב-2007. דוגמא אחרת: 5 פעמים בקדנציה הנוכחית הפילו את הצעות החוק שלי על דיור סוציאלי. וראו, איזה פלא! שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אימץ בסופו של דבר את הרעיון העיקרי של הצעות החוק שלי: רכישת דירות על ידי הממשלה בשוק החופשי כדי להפוך אותן לדיור סוציאלי. והוא מקדם הצעת חוק ברוח זאת שהוכנה על ידי סיעת ש"ס ובניגוד לעמדת משרד האוצר.

אז, בואו נקווה, שבעוד שנה, שנתיים או 5 שנים ייפול האסימון והממשלה תאמץ את הצעת החוק שלי.

אבל אני קוראת לכם, עמיתיי חברי הכנסת, לא לחכות עד שהממשלה תתעשת ותבין את הנחיצות של הצעת חוק זאת, ולהצביע בעדה כבר היום.

תודה רבה לכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה