יום חמישי, 5 בינואר 2012

פנייה אל ראש הממשלה בנושא מאהלי המחאה של מחוסרי הבית

השבוע פניתי לראש הממשלה בבקשה לתת מענה מיידי למצוקתם של מחוסרי הדיור אשר פתחו בשביתת רעב במאהלי המחאה. פנייתי באה בעקבות ביקור קשה במאהל המחאה בגן סאקר בירושלים ובעקבות פניות ממאהל המחאה בגן תקוה. כולי תקווה שימצא פתרון למצוקתם הקשה של האנשים הללו. 
   
5 ינואר, 2012 

י' טבת, תשע"ב
לכבוד
מר בנימין נתניהו
ראש הממשלה
ירושלים                                                                                            
הנדון: מאהלי המחאה ופתרון לבעיית הדיור הציבורי

          בעקבות גל המחאה הציבורית ששטף את הארץ בקיץ האחרון, הוקמו בערים שונות מאהלי מחאה, ביניהם מאהל בשכונת התקווה בפתח תקווה ומאהל בגן סאקר בירושלים.
          אציין בהקשר זה, שרבים ממחוסרי הדיור המתגוררים במאהלים אלה הינם אזרחים שעובדים ואפילו מרוויחים לא רע במונחים של ישראל היום. ולמרות זאת, הם לא מסוגלים לשכור או לרכוש דירה. ראיתי את זה שלשום (3.01.2012), כשביקרתי במאהל גן סאקר ודיברתי עם יושביו. משפחות אלה, רובן עם ילדים קטנים, נאלצות להתגורר במאהלים במשך שבועות וחודשים, גם בתקופת החורף. הפתרונות שמוצעים להם על ידי המדינה והרשויות המקומיות הינם פתרונות זמניים שלא נותנים מענה אמיתי למצוקותיהם. עובדה זאת וגם צווי פינוי שהם קיבלו לאחרונה (תושבי המאהל בגן סאקר קיבלו הצעה לסיוע זמני בשכר דירה יחד עם צו הפינוי, פינוי המאהל בשכונת התקווה מתוכנן ליום ראשון הקרוב, 8.01.12) גורמים להם תחושות של איוש וחוסר תקווה ומובילים אותם לצעדים קיצוניים. תושבי המאהל בגן סאקר פתחו ביום ראשון האחרון, 1.1.12 בשביתת רעב; קיים חשש שפינוי המאהל בשכונת התקווה ידרדר לאלימות קשה.

במאהל המחאה בגן סאקר

          הסיבה העיקרית להקמת מאהלים של מחוסרי הדיור ולמצוקת הדיור ממנה סובלים לא רק השכבות החלשות, אלא גם מעמד הביניים – מחסור חמור בדיור הציבורי. מחסור זה נוצר כתוצאה ממדיניות כלכלית שגויה, בה נקטו ממשלות ישראל ב-10-15 שנים האחרונות: מצד אחד, הפרטת הדיור הציבורי הקיים, מכירת אלפי דירות ציבוריות והקטנת מלאי הדיור הציבורי; מן הצד השני, אי רצון להשקיע בבניית/רכישת דירות ציבוריות חדשות.
          רק שינוי דרסטי במדיניות הממשלה עשוי להביא לפתרון בעיית הדיור בישראל. השקעה מסיבית בבניית/רכישת דירות ציבוריות חדשות תאפשר לספק פתרון דיור למשפחות השייכות לשכבות החלשות. כשמשפחות אלה יקבלו דיור ציבורי, הם לא יאלצו יותר לשכור דירות בשוק הפרטי, מספר שוכרי הדירות בשוק הפרטי יירד וזה יוביל לירידת המחירים בשוק הדיור: הן מחירי השכירות והן מחירי רכישת הדירות. אז אזרחים השייכים למעמד הביניים יוכלו לשכור/לרכוש דירה במחיר סביר.
          לכן אני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה, בקריאה להוביל לשינוי מיידי במדיניות הממשלה, שינוי שיאפשר כבר בשנת 2012 לתקצב את רכישת/בניית אלפי יחידות דיור ציבורי למשפחות נזקקות ולגרום בכך לירידת מחירים בשוק הדיור.
         
                                                                   בברכה,

                                                          ד"ר מרינה סולודקין, ח"כ‏

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה