יום שבת, 21 בינואר 2012

הצעת החוק להורדת גיל הפרישה לנשים בעבודות שוחקות - הנאום במליאה


                                                                             ‏18 ינואר, 2012
אדוני היושב ראש,
כנסת נכבדה,         

          נשים בישראל משרתות בצה"ל, עובדות, יולדות בממוצע 3 ילדים למשפחה לעומת 1.3 ילד בממוצע במדינות OECD. על פי חוק גיל פרישה משנת 2004, כולל תיקונים שאושרו בסוף 2011, הן רשאיות לפרוש לפנסיה בגיל 62.

          לצערי, בניגוד להחלטה שהתקבלה ב-5 לינואר 2004 עדיין לא הוקמה קרן מיוחדת בסכום של 600 מיליון ₪ שמטרתה לפצות את העובדים השכירים שעבדו בעבודות שוחקות ופרשו לפנסיה בגיל מוקדם יותר. ציינתי את זה בנאום שנשאתי בכנסת ב-7 ליולי 2010 בעת דיון על הצעת חוק אחרת שלי שיזמתי יחד עם ח"כ רוברט טיבייב – הצעת חוק גיל פרישה (תיקון – שינוי גיל פרישה לעובדים בעבודה שוחקת). מליאת הכנסת הפכה הצעת חוק זאת להצעה רגילה לסדר היום והעבירה אותה לדיון בוועדת הכספים. ב-18 לאוקטובר 2010, בעת דיון בנושא זה שהתקיים בוועדת הכספים התברר שמשרד האוצר לא העביר במשך 6 שנים את הסכום של 600 מיליון ₪ למשרד התמ"ת, בניגוד להחלטה מינואר 2004. הקרן לא התחילה לפועל גם ב-2011. האמתלה הייתה – עד היום לא אושרה רשימה של עבודות שוחקות. חה"כ לשעבר חיים אורון ניסה לפתור בעיה זאת: הוא הכין רשימה של עבודות שוחקות והעביר אותה לגרומים הרלוונטיים.

          הופתעתי ללמוד שאת היוזמה הזאת נאלץ להוביל חה"כ אורון במקום שיובילו אותה איגודים מקצועיים וההסתדרות. במקרה הגרוע ביותר, אם הם לא יכלו להכין רשימה כזאת בכוחות עצמם, יוכלו להשאיל אותה מארגונים בינלאומיים הפועלים בתחום. נוצר הרושם שבאיגודים המקצועיים ובהסתדרות, כולל את יו"ר ההסתדרות יושבים טמבלים.

          ובחזרה להצעת חוק הנוכחית שלי. על פיה ניתנת זכות לפרוש לפנסיה כבר בגיל 60 ל-3 קבוצות של נשים עובדות: נשים העובדות בעבודות שוחקות, נשים בעלות וותק עבודה של 35 שנה ועולות חדשות מכל ארצות התבל שעלו לישראל בגיל 40 ומעלה.

          לא הופתעתי מכך שוועדת שרים לענייני חקיקה החליטה להתנגד להצעת החוק. לא היו לי ציפיות גבוהות בעניין. מימיי הראשונים בכנסת למדתי שבישראל, לצערי הרב, לא מעריכים כראוי נשים עובדות. כבר בדיוני תקציב המדינה לשנת 1997 – דיוני תקציב הראשונים בהם השתתפתי מאז שנבחרתי לכנסת, נעשה ניסיון לבטל חצי נקודת זיכוי בחישוב מס הכנסה לנשים עובדות. תודה לאל, קבוצת חברי הכנסת מסיעות ישראל בעלייה, הדרך השלישית וגשר הצליחה לאחר מאבק עיקש שאותו הובילה יו"ר נעמ"ת דאז גב' עופרה פרידמן, לבטל את רוע הגזרה.
         
 אך גם לאחר מכן, במשך כל שנותיי בכנסת, היו ניסיונות חוזרים ונשנים לפגוע בנשים עובדות. כשאני יוצאת לרחוב או מגיעה למוסד ציבורי כלשהו, ניגשות אליי נשים ובקשה אחת בפיהן: תאפשרו לנו לפרוש לפנסיה אחרי 35 שנות עבודה; תאפשרו לנו לפרוש לפנסיה בגיל 60 לאחר שעבדנו שנים רבות בארץ המוצא וגם עבדנו כאן בעבודות קשות ולא מקצועיות; ובוודאי תאפשרו לנו לפרוש לפנסיה בגיל מוקדם יותר, כי אנו עובדות בעבודות שפוגעות בבריאותינו: חום, רעש, כימיקלים וחומרים מסוכנים אחרים. אך לשרים היושבים בוועדת שרים לענייני חקיקה לא אכפת. הם לא למדו כלום מגל המחאה החברתית של הקיץ שעבר. השינויים שמתרחשים במדיניותה הכלכלית של הממשלה הינם שינויים מעטים מדי, הם מתרחשים בקצב איטי מדי וכל הזמן נעשים ניסיונות לטרפד אותם ולסובב את הגלגל אחורה. אתמול בישיבה של וועדת הכספים שהוקדשה להעלאת התעריפים בתחבורה הציבורית אמר חברי חה"כ אבישי ברוורמן: "הקפיטליזם בו אנו חיים, לובש יותר ויותר צורה של קפיטליזם אוליגרכי".  

          אני משוכנעת שהמטרה שלנו עכשיו – להתאים את המדיניות הכלכלית של ישראל לדרישות החברה המודרנית – חברה של המאה ה-21.

          לכן אני קוראת לכם, עמיתיי חברי הכנסת, לתמוך בהצעת חוק גיל פרישה (תיקון – שינוי גיל פרישה לנשים), ולהצביע בעדה בקריאה טרומית, למרות התנגדות הממשלה.           
  
          תודה רבה לכם!     

תגובה 1:

  1. שמי איזבלה אית'ן, טופס, תל אביב יפו לאחר 12 שנות נישואים, בעלי ואני הסתכסכנו בצורה כזו או אחרת עד שלבסוף עזב אותי ועברנו לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שחיי נגמרו וילדי חשבו שלעולם לא יראו את אביהם. ניסיתי להיות חזק רק לילדים אבל לא הצלחתי לשלוט בכאבים שמייסרים את ליבי, לבי התמלא צער וכאבים כי הייתי ממש מאוהב בבעלי. כל יום ולילה אני חושב עליו ומאחל תמיד שהוא יחזור אליי, הייתי ממש נסער ונזקקתי לעזרה, אז חיפשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שהציע לד"ר אלאבה לעזור לאקס שלי לחזור במהירות . אז הרגשתי שאני צריך לנסות אותו. יצרתי איתו קשר והוא אמר לי מה לעשות ועשיתי את זה ואז הוא עשה לי כישוף אהבה. 48 שעות אחר כך בעלי באמת התקשר אליי ואמר לי שהוא כל כך מתגעגע אליי והילדים, כל כך מדהים !! אז ככה הוא חזר באותו יום, עם המון אהבה ושמחה, והוא התנצל על הטעות שלו והכאב שהוא גרם לי ולילדים. הנישואים שלנו היו חזקים מבעבר, הכל בזכות ד"ר אלאבה. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט שד"ר אלאבה היה מכשף אמיתי ועוצמתי, אני תמיד אתפלל שהוא יחיה הרבה זמן כדי לעזור לילדיו בעת צרה, אם אתה כאן ואתה צריך את זה בחזרה לשעבר או שבעלך עבר לאישה אחרת, אל תבכה יותר, פנה עכשיו לגלגל האיות החזק הזה. הנה דוא"ל יצירת הקשר שלו בכתובת: {dralaba3000@gmail.com} או העבר לו WhatsApp דרך איש הקשר שלו למטה +2349071995123 תודה לך ד"ר ALABA.,,,,,

    השבמחק