יום שבת, 17 בספטמבר 2011

פריימריז עכשיו?

מועצת קדימה התכנסה השבוע לדון במצב המדיני ולהרים כוסית לכבוד ראש השנה. הדיון, שאמור היה לעסוק במצב המדיני, התגלגל מהר מאוד והפך לדיון עם ביקורת חריפה על יושבת ראש המפלגה ציפי לבני וכלל קריאות מצד גורמים שונים להתפטרותה של לבני ולקיום פריימריז עכשיו. כמו כן, ממעקבי אחר הדיונים השונים בפורומי קדימה שנערכים בשטח ובאינטרנט, אי אפשר שלא לחוש בתחושת התסכול והאכזבה נוכח המצב של המפלגה ונוכח כשלונה במתן תגובה ראויה לאתגרי התקופה, כמו מחאת האוהלים. אני אקדים ואומר שאני נגד קיום פריימריז בתקופה הנוכחית ממספר סיבות, והן:
בראש ובראשונה, אי אפשר לקיים פריימריז שישתקו את המפלגה בתקופה כה רגישה וקריטית למדינת ישראל - כאשר באופק עלולה להיות אינתיפאדה שלישית, התלקחות אזורית או החרפה במשבר הכלכלי העולמי שתיתן את אותותיה על הכלכלה המקומית. כל אחד מהתרחישים הללו יחייב הקמת ממשלת חירום לאומית יחד עם מפלגת קדימה. כיצד אם כן תוכל המפלגה לסייע כאשר כולם יהיו עסוקים בהשמצות, סקרים וענייני פריימריז פנים מפלגתיים שבטח שלא יסייעו לקבלת החלטות נכונות מצד בכירי המפלגה. במצב כזה, קדימה תיתפס עם המכנסיים למטה וזה בפני עצמו יבטיח שלא נחזור לשלטון פעם נוספת כי זה יוכיח שאיננו בשלים לכך. 

אני אישית נאלצתי לעזוב את ישיבת המועצה בשלב שאחרי נאומה של רונית תירוש, ועל כן אינני יכולה להתייחס לדברים שנאמרו לאחר עזיבתי ואשר לא נכללו בדיווחים השונים בתקשורת. אני כן יכולה להתייחס לדברים ששמעתי, וזה מביא אותי לסיבה השנייה מדוע לדעתי אין לקיים פריימריז בתקופה הנוכחית. שמעתי את נאומה של לבני ובניגוד לאלו שמתחו ביקורת על המתווה שהציגה, אני דווקא חושבת שמדובר בפריצת דרך ובצעד משמעותי עבור האידאולוגיה שלנו כמפלגת מרכז לאומי. בתוכניתה, לבני התייחסה לשלוש דילמות מרכזיות בחברה הישראלית - המתחים של שלום מול ביטחון, כלכלה מול חברה ומדינה יהודית מול מדינה דמוקרטית. היא הדגישה בצדק שקדימה היא מפלגה שמאזנת בין שלום לביטחון, כלכלה וחברה ומדינות יהודית עם מדינה דמוקרטית ולא הולכת מנסה למצוא פתרון שהולך לקיצוניות פוליטית כזו או אחרת. זהו הרציונל מאחורי הקמתה של קדימה על ידי שרון וביסוסה בשש השנים האחרונות על המפה הפוליטית הישראלית. מזלה של קדימה שיש בה אנשים כמו שאול מופז, אבי דיכטר, גדעון עזרא, ישראל חסון ונוספים שמפתחים את המצע המדיני של קדימה והולכים באותו הכיוון יחד עם לבני. בשל כך, יש לנו מסר ברור, נכון ורלוונטי - וכאן אנחנו אלטרנטיבה מובהקת לגמגום המדיני והבידוד שממשלת ביבי וליברמן הכניסה אותנו אליו.
site_IMG_9253
תמונה ממועצת קדימה האחרונה
בניגוד למצב הטוב של המצע המדיני שלנו, המצע הכלכלי-חברתי של המפלגה לוקה בחסר, בלשון המעטה. עם זאת, אינני סבורה שיש להאשים את לבני בהיעדר תגובה נכונה ומובהקת למחאה החברתית. כאן הבעיה טמונה לא בלבני, אלא באותם אנשים הרואים את עצמם כצמרת הכלכלית של המפלגה אך נכשלו כשלון צורם במתן תגובה ראויה - אף פורום לא התכנס לדון בנושאים הללו, לא שמענו שום תוכנית רצינית מצד המפלגה ואני כבר חוששת לעתיד לבוא - כיצד נוכל להגיב רשמית כמפלגה (ולא כיחידים) למסקנות של ועדת טרכטנברג וכן הועדה האלטרנטיבית של ספיבק ויונה? איזה אלטרנטיבות נוכל לתת להחלטות של ביבי ושטייניץ שיבואו לאחר מכן? כעת עלינו להתעשת כמפלגה ולדאוג להקמתם של פורומים וצוותי חשיבה כלכליים-חברתיים בהם ישבו חברי כנסת, ראשי ערים, חברי מועצות ומומחים לנושאים שונים - כפי שהיה בשנים האחרונות כשהתכנסו פורומים לדיון בנושאי גיור, נישואים אזרחיים, הגירה למדינת ישראל וכו'. שוב אני שואלת - איך פריימריז יעזור לנו בהקמה של פורומים כאלה? המפלגה תהיה משותקת ושום פורום לא יתכנס ואף מסקנה לא תתקבל דווקא בתקופה הרגישה ביותר מזה זמן רב.
הסיבה האחרונה, ולדעתי גם הכי משמעותית, היא סיבה שוהעלתה על ידי פעילי קדימה. ברצוני לשבח את פעילי המפלגה שלנו, שבניגוד לשאר המפלגות בהן הייתי בעבר, הבחנתי אצל אותם פעילים בכושר ניתוח עמוק, מחשבה ביקורתית ובונה, כושר ביטוי גבוה וראייה מפוכחת של המצב - גם אם הוא קשה ולא נעים. וכך, באחד מהפורומים האחרונים בהם השתתפתי, דווקא פעילים שלא משתייכים למחנה של לבני,אמרו את הדברים הבאים - המצב חמור, אך אין מספר 2 שיכול להוות אלטרנטיבה ללבני. 
לאור כל הסיבות הנ"ל, המסקנה המתבקשת הינה אחת ויחידה - פריימריז עכשיו מיותרים ומזיקים למפלגה ולמדינה. אף על פי כן, טוב שיש ביקורת כי זה מעיד על דמוקרטיה אמיתית במפלגה שלנו. כולי תקווה שהקריאות הללו ינערו ויעוררו את צמרת המפלגה ואת כל מנגנוניה - הרשמיים והלא רשמיים. ושהפריימריז יחכה עוד קצת... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה