יום שישי, 29 ביולי 2011

דיווח בעניין הפגישה הראשונה של השדולה למען קביעת יום חסידי אומות העולם ב- 4 באוגוסט

ברצוני לעדכן את קהל הקוראים אודות הפגישה הראשונה של הלובי למען קביעת יום חסידי אומות העולם ב- 4 באוגוסט (יום הולדתו של חסיד אומות העולם ראול ולנברג) אשר נערכה בכנסת ביום שלישי, ב- 26 ליולי.
בראש השדולה עומדים שני חברי כנסת - אני וחברי מיכאל בן-ארי.
אנחנו עוסקים בנושא הזה זה מספר שנים, והשנה הגשנו ביחד חוק בעניין.
הופתענו לגלות שהממשלה ויד ושם אינם מגלים אהדה לעניין הזה, בתירוץ שיום השואה והגבורה מספיק וכי ההוקרה לחסידי אומות העולם מובעת גם כן ביום השואה.
לעומת זאת, בישראל ובגולה החלו להתרבות הקולות הקוראים לקביעת יום נפרד עבור חסידי אומות העולם, אשר יזוהה גם עם אחד מחסידי אומות העולם הגדולים - ראול ולנברג, שלו היה בחיים היה מגיע לגיל 100 בשנה הבאה.
על פי רחל ברקאי, ראש אגף ההסברה של יד ושם, מספרם הכולל של חסידי אומות העולם המוכרים עומד על 23,788. עם זאת, מספר זה אינו סופי, ובכל שנה מתווספים לרשימה זו עשרות אנשים נוספים.
כפי שציין נציג ארגון ניצולי השואה, סרגיי סושון, היו חסידי אומות עולם רבים שהיו לא ידועים, אשר סיכנו את חייהם בכך שזרקו מעבר לגדר הגטו תפוחי אדמה ובצל, למשל.
כמו כן, בזמן הישיבה קיבלתי מייל מאזרבייג'אן שציינו בו שחסידי אומות העולם האזרים כלל אינם מוכרים, למרות שידוע שמאות אזרים שהיו בשבי אצל הנאצים הצילו יהודים על ידי כך שלימדו אותם פסוקי קוראן, שעזרו להם להסוות את זהותם.
הנקודה שלי היא שיום זה יהיה לא רק יום בו נודה לחסידי אומות העולם הידועים, אלא גם לאלו האנונימיים והלא ידועים, שסייעו להציל נפשות יהודיות.
בכנס נאם גם הרב יואל שוורץ, ואמר שישראל והעם היהודי לא מודים מספיק לחסידי אומות העולם, על אף שעל פי המקורות המילה "יהודי" מקורה במילה "הודיה".
לפי דעתי שלי ושל בן-ארי, אין מתאים יותר מיום הולדתו של ולנברג לציון יום חסידי אומות העולם - הוא הציל עשרות אלפים מיהודי הונגריה ומצא את מותו בגולאג הסובייטי, שכן נעצר בבודפשט על ידי השלטונות הסובייטים בסוף המלחמה.
הנוכחים בפגישה הסכימו שיש צורך להסביר ולקדם את החוק, וכן לפנות אל ממשלת ישראל בבקשה ששנת 2012 תיחגג בסימן 100 שנים לראול ולנברג.
בפגישה נכחו יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, חברי הכנסת לאה שמטוב וניסים זאב.

תמונות מהפגישה:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה