יום שישי, 22 ביולי 2011

מרינה סולודקין - "יש לפרק את משרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים ולהקימם מחדש"


שלום,

ציטוט זה נאמר על ידיי במהלך הדיון בועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני בדיון על התייקרות מוצרי המזון בנוכחות שר התמ"ת שלום שמחון וראש לשכות המסחר מר אוריאל לין. 

תשובותיו של השר שמחון לשאלותיהם של חברי הכנסת לא רק שלא ריצו אותי אלא הבהירו לי איפה קבור הכלב  - ישנו לובי חקלאי חזק לא רק במשרד החקלאות בראשות השרה אורית נוקד, אלא גם במשרד התמ"ת בראשותו של שמחון - אותו משרד שאמור לפקח על מחירי המזון הבסיסיים ולא לאפשר מונופולים וקרטלים. 

על ההערה שאמרתי בדיון, על כך ששמן הזית במדינת ישראל עולה פי 3 יותר מביוון, על אף התנאים הדומים של האקלים במדינות, שמחון בחר לענות באופן כמעט מיסטי שמהלל את חשיבותו וייחודו של שמן הזית המקומי. מעניין שהוא לא ראה בעייתיות בכך שהצרכן הוא זה שמשלם את המחיר על ה"ייחוד והקדושה" של השמן המקומי, והיה אף מפתיע עוד יותר לגלות כי כחמישים אחוזים משמן הזית מגיע בכלל מהרשות הפלסטינית, וכנראה ששם המחירים לא כאלה גבוהים...  


מכל זה הסקתי שמשרד האוצר, שסובל מהמחלה הכרונית שנקראת "נאו-ליברליזם קיצוני" לא יכול ולא מסוגל לפתור באופן מידתי את התייקרות מוצרי המזון בדרכים הקונבנציונליות, אשר ידועות לכל, והן: 
1. פיקוח על סל המוצרים הבסיסיים
2. פתיחה הדרגתית ומושכלת של הייבוא של מוצרי הבסיס, כדי לא להרוג את היצרנים המקומיים, אך מצד שני שתהיה תחרות בריאה שתיטיב עם הצרכן. 
3. ביטול המע"מ על סל מוצרי הבסיס. 

בעקבות המחלה הכרונית שהזכרנו לעיל, אמרתי את אותו המשפט שבכותרת - שכן חובה עלינו להפסיק את האימפונטיות המתמשכת והעקשנות האידאולוגית של משרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים. 

לא פעם אני אומרת עד כמה האנשים שמגיעים ממשרד מבקר המדינה הם בעלי ניסיון ושיקול דעת טובים יותר, מנציגי משרד האוצר. כששאלתי את משרד המבקר "מה הסוד שלכם?", הם אמרו שהסוד הוא שהאנשים שמגיעים אליהם מגיעים רק אחרי תואר שני וותק של עשר שנים במקצוע - זאת בניגוד גמור לנערי האוצר, שכבר הכינוי שדבק להם מעיד על רמתם. 
על כן, אין בדרישתי לפרק ולהקים גופים אלו מחדש שום דבר בומבסטי, אלא זו האמת המרה בנסיבות הנוכחיות, ולאור הכשל המתמשך של אותם גופים בטיפול בסוגיות הבוערות ביותר כיום. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה