יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

אלי ישי מכה שנית בזכויות העולים - הפעם בזכויות ההורים הקשישים


שר הפנים אלי ישי עושה זאת שוב - 
כמו בממשלה הראשונה של ביבי, אלי ישי החליט לפגוע בזכות ההומניטרית של הורה קשיש בודד להגיע לישראל מסיבות הומניטריות ולגור יחד עם ילדיו. 
הוא עשה זאת בשקט ובחשאיות ובכך פגע בעשרות משפחות שכבר עברו לכאן וכעת אין להם זכות להישאר כאן ולקבל זכויות בסיסיות ומצד שני אף אחד כבר לא מחכה להם בארצות מהם הגיעו ולא נותר להם שום רכוש. 
לא אשקוט על כך. ישי לא נוהג לענות לפניות שקשורות לעולים אז פניתי לראש הממשלה בנושא, ואני מבטיחה שזה רק הצעד הראשון...

להלן נוסח המכתב שנשלח:

כ"ט בכסלו תשע"ב                                                                      ‏‏                                                                                               25 בדצמבר 2011

לכבוד                                                                                                                                                                          
ראש הממשלה בנימין נתניהו                                                                                                                 

ירושלים 

שלום רב,                                                                                                                                                                                                 

הנדון: שינוי נוהל הורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי

           
בלשכתי מתקבלים לעתים קרובות פניות מעולים – יוצאי בריה"מ לשעבר על כך שמשרד הפנים משנה נהלים שנקבעו על ידי שרי פנים קודמים בנואשים שונים הקשורים לפעילות רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול. 

לדוגמה: 

1. לעתים קרובות מופרים התנאים לקבלת אזרחות ישראלית שנקבעו בנוהל ההליך המדורג ובני הזוג של אזרחים ישראלים אינם מקבלים אזרחות כעבור 4 שנות שהייה בארץ באשרת תושב ארעי מסוג א/5 בניגוד לנוהל.
2. בשנת 2007 קבע שר הפנים דאז רוני בר-און שקרובי משפחה מדרגה ראשונה של אזרחים ישראלים שאינם זכאי חוק השבות יכולים לשהות בישראל באשרת תייר לתקופה של עד שנה. ראשות האוכלוסין קיצרה תקופה זאת עד חצי שנה, למרות שנוהל 5.4.0007 לא השתנה.
בתאריך 15.6.10 בישיבת הכנסת שאלתי את שר הפנים מדוע הוא משנה נהלים שנקבעו על ידי שרי פנים קודמים ושר ישי ענה לי: "אני עוד לא שיניתי שום דבר. עוד לא שיניתי שום דברמה שהיה עד היום הוא שקיים", אך לאחר מכן, בתאריך 23.5.2011 שונה נוהל מתן מעמד להורה קשיש בודד, בלי שהציבור וחברי הכנסת עודכנו על כך.

ישי עושה זאת שוב!


נוהל הורה קשיש הוכנס ע"י שר הפנים דאז נתן שרנסקי ב-1999, על פי הנוהל הורה קשיש בודד של אזרח ישראלי, שאינו זכאי חוק השבות, היה יכול להגיע לישראל ומייד לקבל מעמד תושב ארעי עם זכות לביטוח בריאות על-פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי.
ב-2003 הנוהל של שרנסקי בוטל ע"י שר הפנים דאז אברהם פורז ורק ב-2005 הוחזר הנוהל הישן במתכונת מצומצמת ע"י שר הפנים דאז אופיר פינס-פז. בנוהל הורה קשיש של פינס-פז נקבע, כי הורים קשישים בודדים בגילאים 69-60 שיעברו להתגורר בישראל עם ילדיהם הישראלים, יזכו במהלך ארבע שנות שהותם הראשונות בארץ ברישיון שהייה מסוג ב/1. הורים בני 70 ומעלה יזכו למעמד ב/1 לשנתיים ובתום התקופה יקבלו א/5.
על-פי בקשתי, בשנת 2007 שר הפנים דאז רוני בר-און הורה לצמצם את תקופת השהייה עם רישיון ב/1 לקשישים בודדים בגילאים 69-60 – לשנתיים ולהורים מעל גיל 70 - לשנה אחת בלבד.
בשנה זו שינה השר אלי ישי את ההגדרה "קשיש" בנוהל, מבלי לפרסם את הנוהל החדש. על-פי הנוהל החדש גיל ה"קשיש" השתנה מ-60 לאישה ולגבר, ל-65 לאישה ול-67 לגבר.

השינוי בנוהל אינו מקובל עלי ועל ציבור העולים משלוש סיבות עיקריות:

א.   שינוי הנוהל לא פורסם באופן פומבי, ולכן עולים רבים נתקלו בחוסר אונים כאשר הוריהם הגיעו ארצה ובקשותיהם למתן מעמד נדחו על הסף.

ב.  גיל הפרישה במדינות חבר העמים הינו 60 לגבר ו-55 לאישה (ואילו באזורים אשר נפגעו מאסון צ'רנוביל, גיל הפרישה אף הורד ל-50 לנשים ו-55 ולגברים) ולא סביר בעיני הרעיון להתאים את גיל ה"קשיש" בנוהל, לגיל הפרישה בארץ.

ג.    תוחלת החיים במדינות חבר העמים נמוכה באופן משמעותי מישראל - 73 לאישה ו-68 לגבר על-פי הסטטיסטיקה העדכנית. (לפני תקופה קצרה הסטטיסטיקה הראתה, כי תוחלת החיים של גבר היא 58 ושל אישה 71).

אני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה, בבקשה להתערב בנושא זה, ולמנוע פגיעה קשה ואי שביעות רצון בציבור גדול של עולים במדינת ישראל ( מצ"ב פנייה אחת מתוך רבות, אשר התקבלו בלשכתי לאחרונה, המתארת את המצב הקשה שאליו נקלעו המשפחות).
אנא הפעל את כובד משקלך בכדי להחזיר את הנוהל לקדמותו (אם לא לנוסח של שרנסקי אז לכל הפחות לזה של בר- און), ולאשר את כל הבקשות שנדחו עקב שינוי הנוהל.

   
                                                                                    בברכה,




                                                                                    ד"ר מרינה סולודקין, ח"כ

לכבוד                                                                                                                                                                          
ראש הממשלה בנימין נתניהו                                                                                                                 

ירושלים

















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה